Традиційне визначення Ями-Ніями, як етичних норм – на мою думку не зовсім обгрунтоване, тому що вони завжди розглядаються в розриві один від одного. Етика – це соціальні правила, дотримуючись яких, людина обмежує себе через свою соціальність та страх (покарання, сорому, вигнання, тощо). А у багатьох класичних йогічних текстах постулюється діаметрально протилежне, а саме звільнення від тягаря соціальних норм та доктрин.
Тож першочергово ми говоритимемо про контроль над гормональною системою (“Яма” санскр. – “контроль”; “Нияма” санскр. – “повний контроль”), як шлях до істинної духовності, який підносить практикуючого і дає цілком зрозумілі переваги, на відміну від невластивого та нав’язанного етикету. Реалізувавши Ніяму, людина діє виходячи зі свого морального компасу, а не зі страху нав’язаного зовнішнім світом. Вона стає самодостатньою, морально стійкою, рішучою та непохитною.
Цікаво, що “Яма” це також – ім’я індійського Бога Смерті (тільки наголос на літері “а”). І це справді вражаюче тонка гра слів. “Бо ти, о Яма, контролюєш всі смертні істоти” (Катха-Упанішада). Виходить, що смерть, для йогів давнини, не страшна стара з косою, а лише контролер, який слідкує за тим, щоб ми не напереживали зайвого.
Яма – це 5 базових правил, те з чого слід почати. Ніями – продовження 5-ти Ям та фактично – їх завершений стан. Таким чином має відбутись трансформація етики на справжню духовність. Якщо в Ямах практикуючому фактично ще наказують не діяти конкретним чином, навіть якщо хочеться, то Ніями зрештою призводять нас до глибокого внутрішнього спокою. Починаючи практикувати ями, в людини цілком може залишатися внутрішнє бажання до “забороненої” дії. Досягши Ніями – сам варіант подібної взаємодії зі світом стає невластивим людині. Практикуючий перестає створювати проблеми як зовні (у соціальному житті), так і всередині себе (докорами сумління, страхами та інші). Таким чином, це перший крок до Кайвальї (абсолютної свободи, кінцевої цілі йоги).
Я співвідношу Яму/Ніяму з чакральною системою, тому що вважаю чакри воістину геніальною моделлю гормональної системи. Кожна пара правил нормалізує роботу тієї чи іншої чакри, відповідно і секреції певних гормонів. Тому в цій статті ми також поквапом ознайомимося і з чакральною системою.
Багато догматиків вважають, що реальність чакр не підлягає сумніву. Проте, я вважаю, що Чакральна система – це лише модель гормональної системи (як глобус – лише модель планети земля). У індусів у ІІІХ-ХІІІ-му столітті (коли Натхи створили відому нам семичакрову систему) не було ні сучасних знань анатомії, ні можливості препарувати трупи (це вважалося богохульством і каралося смертною карою). Зараз нам відомо, що чакрам, відповідає гормональна система та органи внутрішньої секреції. А в такому випадку, використання застарілих і неповних моделей (при тому, що доступні досконаліші) – це одна з врітті (а саме викальпа) яких йогам слід позбуватись. Та й взагалі, з чакрами пов’язана величезна кількість шизотеричного мракобісся і подібний тонкий хід дозволить нам уникнути зайвої полеміки.
Простіше кажучи, якщо чакри справді існують як тонка, незалежна від фізичного тіла структура – чудово, ви пізнаєте це на особистому містичному досвіді. Якщо ж ні – ми використовуємо її як спрощену модель ендокринної системи. З цим завданням вона елементарно впорається і цього вже достатньо, щоб про неї згадати, адже далеко не у всіх читачів може бути наукова ступінь з медицини.
Традиційна інформація про чакри, здебільшого взята мною з книги “Інструменти для тантри” ( Харіш Джохарі ). І хоча у власний текст я вніс багато змін, вважаю все ж доречним залишити посилання на першоджерело.
Далі ми поговоримо про першу чакру:
Муладхара – чакра (основа, корінь)
- Розташування: тазове сплетення; область між заднім проходом та статевими органами.
- Основний біджа-звук: ЛАМ.
- Прояви: інстинкт самозбереження
- Таттва (елемент): земля. Колір таттви: жовтий.
- Форма таттви: квадрат.
- Індрія пізнання: гхрана (нюх).
- Індрія дії – пайю (анус).
Форма янтри: жовтий квадрат із 4 червоними пелюстками. Цей квадрат уособлює Землю, чотири виміри та чотири сторони світу. Форма елемента землі заснована на прямих відрізках, і її чотири вершини утворюють чотири опори або кути. Четвірка означає завершеність, а Земля символізує умови та вимоги завершеності людини на всіх рівнях існування: фізичному, психофізичному, психодуховному та духовному.
Чотири пелюстки уособлюють ганглії у чотирьох найважливіших нервових закінченнях. Пелюстки мають червоний колір з легким відтінком малинового.
Трикутник: вважається обителем енергії життєвої сили (кундаліні-шакті), що зображується по-різному: у вигляді змії, що згорнулася кільцями, лінгама або трикутника. Змія Кундаліні згортається в муладхара чакрі в три з половиною оберти і піднявши голову вгору, вона з’єднується з проходом сушумни – центральним нервовим каналом, що проходить вздовж хребта. Непробуджена кундаліні-шакті залишається згорнута кільцями, вклавши в пащу власний хвіст. Коли людина починає працювати з першою чакрою, ця дрімуча енергія піднімає голову і проникає в канал сушумни. Обернений вершиною вниз трикутник є янтрою лінгаму і кундаліні. Він вказує на рух вниз, а його вершини позначають три найважливіші нервові канали: іду, пінгалу та сушумну. Злиття цих нервових каналів у муладхара-чакрі утворює перевернутий трикутник, який також спрямовує енергію вниз.
Аналогом Муладхара-чакри в сучасному світі прийнято вважати надниркові залози, які у відповідь на стрес виробляють адреналін і кортизол. Адреналін відповідає за короткочасну реакцію – бий, біжи, замри. Кортизол відповідає за стресостійкість і здатність адаптуватися до обставин. Одночасно він знижує кількість холестерину в крові, пригнічує імунітет, впливає на склад крові, збільшує цукор у крові і т.д. З появою стресової обставини викид кортизолу збільшується. Але якщо людина живе у стані стресу постійно, то поступово вироблення кортизолу знижується (це ознака виснаження надниркових залоз).
Також саме надниркові залози виробляють гормон альдестерон, який відповідає за регуляцію тиску крові, водний баланс організму і DHЕА-S, з якого потім будуються естроген і тестостерон.
Але як йоги пропонують взяти муладхара-чакру під контроль?
Астейя – Хрі позбавляють страхів і дозволяють взяти під контроль енергії муладхара-чакри.
Астея (корінь “стяй” зберігся в англ. “Steal” – “красти”) – відмова від присвоєння собі чужих речей, дій, ідей та титулів. Муладхара-чакра має 4 пелюстки (на яких написано “Кама”, “Ардха”, “Дхарма”, “Мокша”), що символізують фізичну, психофізичну, психодуховну та духовну складові людини. На фізичному рівні людина може вкрасти предмет, на психо-фізичному – привласнити собі чиюсь дію та плоди її праці, на психо-духовному рівні – можна вкрасти ідею (плагіат, інтелектуальна власність), а на духовному рівні – привласнити собі “титул” (наприклад багато інструкторів йоги звуть себе індійськими іменами, самостійно надають собі різні титули типу “Шрі”, та ін, але, зрозуміло, це відноситься не тільки до йоги).
Таким чином, поставивши під контроль бажання вкрасти що-небудь, ми запобігаємо витоку енергії з Муладхара-чакри через страх (бути викритим, спійманим на місці злочину, зганьбленим, покараним за скоєне, тощо).
“До людини, яка утвердилася в Астейї, стікаються всілякі блага” (йога сутра Патанджалі ) – Коли людина не привласнює собі нічого чужого – люди не бояться ділитися з нею ідеями, робити спільні проекти, та й просто позичати такій людині гроші.
Повний контроль (Ніяма) для цієї чакри відбувається завдяки Хрі.
Хрі – совість, почуття власної гідності.
Заради справедливості, варто сказати, що в “йога сутрі Патанджалі” використаний термін “Ішвара пранідхана”, що буквально означає “Пам’ятання про бога”, у сенсі примірки своїх дій на особистість божества/кумира. Однак йога – атеїстична система, а все, що відноситься до Ішвари в йога сутрі – не більш ніж пізня вставка та спроба релігіювати йогу. Це не означає, що усі йоги – атеїсти, але виводить йогу на іншу площину. Як “надія на Господа” не властива, скажімо, ядерній фізиці (хоча науковець може сповідувати будь-яку зі світових релігій), так і йога є насамперед наукою. Тому я знайшов у низці інших індійських текстів, серед Ніям термін “Хрі” і замінив їм “Ішвара Пранідхану”, оскільки вважаю його максимально відповідним за змістом і при цьому позбувся релігійного контексту.
Впевнений у своїх силах практик розуміє, що йому немає сенсу красти. Він здатний не заздрити, а радіти майстерності, розуму та успіху інших людей, знаходити з ними взаємовигідне партнерство, творити, тощо. У моделі поведінки такої самодостатньої особистості просто відсутня сама ідея того, що можна вкрасти що-небудь.
Безумовно, совість – набагато ширше поняття, ,ніж просто “відсутність бажання красти”. Але муладхару тому і називають кореневою чакрою, що страх притаманний й іншим чакрам і може їх блокувати. Наприклад страх бути недоречним – блокує свадхістану, страх втратити контроль – маніпуру, страх скорботи – анахату, а страх бути незрозумілим, страх висловитися – вішудху. Тому дуже важливо навести у цій сфері порядок.
“Завдяки Хрі, досягається ідеальність у думках і вчинках.” (Йога сутра Патанджалі) І це дійсно так, оскільки така людина орієнтується не на те, ким вона є, але на те, ким може бути. У неї є ідеальний образ себе, якому вона прагне відповідати і з кожним днем такий практик неминуче наближається до власного ідеалу. Причому людина, у такому разі, діє не з бажання комусь сподобатися, довести чи відповідати чиїмось очікуванням. Вона діє зсередини, з позиції Драштара.
Далі – про другу чакру:
Свадхістана (букв. “власне житло”) – місце створення життя.
- Розташування: статеві органи;
- Основний біджа-звук: ВАМ;
- Прояви: відтворення, сім’я, уява; У другій чакрі вперше з’являється прагнення творити;
- Таттва (елемент): вода; Колір таттви: синій;
- Форма таттви: коло;
- Індрія пізнання: смак (расана);
- Індрія дії: статеві органи (упастха);
Форма янтри: коло із півмісяцем. Другий чакрі відповідає елемент води – основа життя. З геометричних фігур їй відповідає коло. Водою покрито три чверті поверхні Землі. Океанські припливи та відливи підпорядковуються фазам Місяця. Вода становить три чверті ваги людського тіла, а місяць впливає людей, викликаючи у них емоційні “припливи і відливи“. Жіночі цикли також узгоджені із місячним циклом. Свадхістхана-чакра є центром відтворення, яке безпосередньо пов’язане з місяцем. Ці глибинні взаємини води та місяця представлені у формі півмісяця поруч із білим колом водної чакри.
Біле коло розташоване всередині лотоса із шістьма пелюстками червоного кольору. Шість пелюсток уособлюють шість якостей: примус інших; потурання своїм бажанням; грубість, безтактність, байдужість; догматизм, тупість; страх смерті; невпевненість.
Сучасники Свадхистана-чакру співвідносять із статевими залозами (гонадами), які також є частиною гормональної системи. У чоловічому організмі вони виділяють Андрогени (андростендіол, тестостерон, дигідротестостерон та ін.); в жіночому – прогестагени (прегненолон, прогестерон, алорегрегнонолон та ін.) та естрогени (естрон, естрадіол, естріол та ін.);
Які правила йоги створили для контролю цієї чакри?
Брахмачарья – Свадхьяя перешкоджають зупинці розвитку особистості та беруть під контроль Свадхістана-чакру.
Брахмачарья (буквально “ходити за брахманом і “жувати” вчення на ходу”) – етап учнівства. Часто трактується, як целібат, що у черговий раз не є вірним. Ця помилка має коріння в ранніх коментарях “йога-сутри Патанджалі”, а саме – у тексті “Вьяса-бхашья”. У своїх коментарях автор посилається інший текст – “Закони Ману” ,де є список правил, чого не слід робити під час учнівства. Наприклад ,там є вислів, що під час учнівства не варто займатися сексом у будинку вчителя (при цьому уточнюється, що правило стосується лише людей Брахманської касти, а якщо враховувати, що учнем зазвичай ставали в 4-6 років, то це правило виглядає ще абсурднішим і вже точно не відноситься до йоги).
Загалом індуси – це дуже сексуально орієнтована нація. Ті хто був в Індії, могли помітити величезну кількість сексуальних зображень на стінах храмів. Чого вартий один Шивалінгам (образ Шиви непроявленого, що виглядає як пара злитих воєдино статевих органів Шиви та його дружини Саті). Пуританська Британська імперія, як могла, намагалася присоромити індусів і викреслити цю частину з їхньої історії, проте варто дивитися в корінь як ідей, так і самих слів. Підсумувавши, з упевненістю можна сказати, що йдеться про те, щоб спочатку отримати хорошу освіту у знаючої людини.
“При затвердженні в Брахмачар’ї відбувається набуття здатності рухатися і досягати, стабільності напору” (“Йога сутра Патанджалі”) – освічена, логічно мисляча людина розуміє ,з чого складатиметься перемога у справі, за яку вона вирішила взятися. Наприклад, при будівництві будинку – варто почати з креслення, після – вибрати та підготувати місце, потім – підвести комунікації та зміцнити фундамент і лише після цього – починати безпосереднє зведення будівлі. Упущення будь-якого підготовчого пункту – може призвести до провалу або ущербності фінального результату.
Повний контроль (Ніяма) Свадхістана-чакри досягається за допомогою Свадхьяї.
Свадхьяя – самоосвіта, (дослівно “рецитація текстів”, але саме таким чином і відбувалося навчання в Індії), вивчення духовної та наукової літератури. Також це може стосуватися театру, кіно, живопису та інших форм мистецтва, ,які розширюють кругозір і супроводжують розвиток людини, як особистості. Фактично є прямим продовженням Брахмачар’ї.
“Завдяки свадхьяї – набуваєш божественного розуміння.” (“Йога сутра Патанджалі”). Навіть зараз у побуті є вислови на кшталт: “у своїй справі він – Бог”. Той, хто постійно самовдосконалюється у обраній ним професії – набуває “божественності” та визнання. Знання не “застоюється”, але оновлюється не втрачаючи актуальності, а сам практикуючий продовжує розвиватися як особистість і як професіонал у сфері, будучи сам собі вчителем. Це не означає, що вчитель не потрібен, навпаки, він необхідний, щоб дати початковий вектор, послужити прикладом, а також – як друг і критик по завершенню навчання. Але далі практикуючому необхідно сформувати вчителя у самому собі.
При цьому, отримуючи все нові та нові знання, ми вчимось отримувати насолоди більш вишуканими методами та вчимося їх диференціювати. Крім фізичних пристрастей, нас починає приваблювати театр, література, образотворче мистецтво тощо. Таким чином, контроль над задоволеннями за допомогою Брахмачар’ї та Свадхьяї відбувається не через придушення та заборону статевого життя, але через розширення спектру задоволень та виховання смаку.
Тепер поговоримо про третю чакру:
Маніпура (місто повне коштовностей)
- Розташування: пупок;
- Основний біджа звук: РАМ;
- Прояви: зір, форма, особистість, колір;
- Таттва (елемент): вогонь;
- Форма таттви: трикутник;
- Індрія пізнання: зір (чакшус);
- Індрія дії: ноги (паду).
Форма янтри: перевернутий червоний трикутник, що розміщується в колі, що оточений десятьма пелюстками. Цей трикутник є формою вогню. У ній переважає елемент вогню, що сприяє травленню.
Трикутник є найпростішою з правильних геометричних фігур — він має лише три сторони, проте є цілісною одиницею. Перевернутий трикутник означає рух енергії донизу. Коло з десятьма пелюстками, які мають блакитний колір, подібно до блакитного полум’я, найяскравішого вогню, уособлюють десять якостей: сліпа прихильність; бажання володіти; сором; огида; сором’язливість; садизм, мстивість; заздрість; лінь; меланхолія, розчарованість; сварливість, невживчивість.
В ендокринній системі маніпуру співвідноситься з підшлунковою залозою, яка виділяє глюкагон та інсулін – гормони, що регулюють метаболізм вуглеводів. Ці гормони мають протилежну дію: глюкагон підвищує, а інсулін знижує рівень глюкози в крові.
Якими способами йоги навчилися контролювати маніпуру?
Ахімса-Тапас виховують волю і беруть під контроль прояви Маніпура-чакри.
Ахімса – незаподіяння шкоди ( “хімс” – букв. “Проколювати” ) думкою, словом і дією. Але при цьому не варто сприймати це правило радикально. Якщо ми згадаємо класичний індійський текст ” Бхагават-гіта “, то Крішна, даючи настанови Арджуне, говорить зовсім протилежне: “Якщо ти воїн – бійся як воїн”, також не забувши згадати, що якщо сам Арджуна (найвідоміший і героїчний воїн) відступить – то інші воїни будуть схильні наслідувати його приклад і не виконають свій обов’язок.
Я вважаю найближчим за змістом, пізніше і широко відоме слово “Хатх” (хатха-йога), що перекладається як “бути жорстким”, але не жорстоким. Це та жорсткість, з якою любляча мати не дає дитині багато солодощів. Вона відмовляє своєму улюбленому чаду і приносить йому миттєве страждання, розуміючи, ,що так для дитини буде краще і таким чином вона вбереже його від великих страждань у майбутньому.
Підсумовуючи, Ахімса – є бажання добра всім живим істотам. Але при цьому це правило не забороняє бути жорстким, вольовим і рішуче діяти для досягнення яедоброї мети.
Маніпура також відповідає за бажання контролювати та керувати, продовжити приємне та уникнути неприємного всіма доступними способами. “Я так хочу, щоб літо не закінчувалося” … Але ж тоді не буде ні осені, ні зими, ні весни, природа перестане відновлюватися і занепаде.
“При затвердженні йога в ахімсі, у його присутність відкидається (зникає) ворожість” ( йога сутра Патанджалі ). Якщо на людину виявляється агресивний тиск, але вона здатна залишитися спокійною – то це призведе до упокорення опонента, або остаточно виведе останнього, через що вона почне помилятися. У будь-якому разі практик буде у більш виграшній позиції.
Повний контроль (Ніяма) над маніпурою-чакрою відбувається завдяки Тапасу.
Тапас (жар) – самодисципліна, старанність у досягненні мети. Це такий двигун внутрішнього незгоряння, який штовхає практикуючого до реалізації. Дослідник йоги Георг Ферштейн у книзі “ Глибинний вимір йоги ” звертає увагу, що саме слово “тапас” у значенні духовної практики, вживалося задовго до того, як у широке вживання увійшло слово “йога”. У давнину практика йоги називали тапасвою.
У сучасних термінах тапас можна визначити як поєднання дисципліни та волі. “Тапас означає дисципліну, що спирається на постійне застосування волі для досягнення значної мети, яка передбачає здатність жертвувати на цьому шляху менш важливими речами”, – пише Девід Фроулі в книзі ” Йога від А до Я “.
Виявляється тапас у віданні певного способу життя, який не виробляє насильства над самим практикуючим, але водночас є оптимальним для його розвитку. Це порядок дня, сну, харчування, практики тощо.
Слово тапас має й інше значення – аскезу. У цьому значенні воно зустрічається у “Махабхараті”. Там, наприклад, часто вживається такий епітет: “великий подвижник, що віддається тапас” (тобто аскезі, самокатування). У давньоіндійській міфології тапас вважався засобом досягнення будь-якої мети. Щоб умилостивити богів і отримати “приз”, аскети-подвижники стародавньої Індії брали різні обіти, наприклад стояти серед п’яти багать під палючим сонцем. Причому боги були зобов’язані винагороджувати тих, хто вчиняє аскези (тапас) і давати їм те, чого вони просять – часто всупереч своїм інтересам, здоровому глузду і навіть всупереч “благу світу”. Але це, повторимо, інше значення тапаса, яке до нашої практики, на щастя, не відноситься і звучить тут скоріше у загальноосвітніх цілях.
А тепер поговоримо про четверту чакру:
Анахата (букв. “Не зазнала удару”)
- Розташування: вилочкова залоза, серце;
- Основний біджу звук: ЙАM.
- Прояви: досягнення рівноваги між трьома чакрами вище за серце і трьома чакрами нижче за нього.
- Таттва (елемент): повітря (відсутність форми); Колір таттви: безбарвна.
- Індрія пізнання: дотик (твак).
- Індрія дії: руки (пан).
Форма янтри: Шестикутна зірка оточена 12 червоними пелюстками, що символізують елемент повітря. Повітря є праною, життєвою силою дихання. Вона забезпечує функції легенів та серця, забезпечуючи їх киснем та життєвою силою. Повітря властива рухливість, і тому четверта чакра означає рух у всіх напрямках.
Ця янтра складається з двох трикутників, що перетинаються. Один із них, звернений вершиною вгору, символізує Шиву, чоловіче начало. Інший, звернений вершиною вниз, уособлює Шакті, жіночий початок. Коли ці сили зливаються у гармонії, виникає рівновага.
Дванадцять пелюсток, що відходять від кола назовні, пофарбовані темно-червоним кольором. Вони відповідають за: дії за покликом серця; розрізнення вірного від невірного; надія; бе сзспокій; ніжність, кохання; марнославство; депресія; Ахамкара (сутра 15); скупість; лицемірство, хитрість; спрага суперечки, бажання бути правим; каяття, скорбота.
Співвідноситься з тимусом (вилочковою залозою), що відповідає за імунітет. Основна роль тимусу – диференціювання та клонування Т-лімфоцитів. У тимусі Т-лімфоцити проходять селекцію, внаслідок чого в кровотік та тканини виходять клітини, які можуть залучатися до імунної відповіді проти певних чужорідних антигенів, але не власного тіла. Виробляє гормони: тимозин, тималін, тимопоетин, ІФР-1, ТГФ – вони є білками (поліпептидами).
Як взяти прояви анахата-чакри під контроль?
Апаріграха – Сантоша вчать кохання та беруть під контроль енергію Анахата-чакри.
Апаріграха ( “Париграха” санскр. – Ходити навколо будинку, домогосподарство ) – Відмова від уподобань і надмірного накопичення.
У “Шива самхіті” є висловлювання: “Той, хто пізнав анахата-чакру отримує сидху вільного пересування”. Потрібно розуміти, що в стародавній Індії, якщо людина була багата, мала свій будинок, слуг, наложниць та інше – він не подорожував, а відправляв у справах слуг, сам перебуваючи вдома практично все своє життя. Це з одного боку робило його максимально залежним від благ, що його оточували, з іншого – обмежувало його світогляд стінами палацу. Але й у менших масштабах це працює навіть зараз. Багато людей, що живуть у селах, не дозволяють собі навіть з’їздити у відпустку, тому що і “грошей мало”, і “а хто корову підоїть”, “за господарством доглядає”…
“При твердості в Апаріграху, виникає розуміння, щодо всіх “чому” пов’язаних з народженням”( йога сутра Патанджалі ) .Подорожуючи, бачачи різницю менталітетів, різницю в рівнях життя і ступенях свободи, можна зрозуміти ,чому людина народилася саме в цьому місці, а не де або ще.
Ніямою для анахата-чакри є Сантоша.
Сантоша ( корінь “туш” зберігся в словах “Тиша”, “тиша” ) – буквально “внутрішня тиша”, глибоке внутрішнє задоволення, спокій і здоровий оптимізм.
Завдяки Сантоше, досягається здобуття найвищого щастя. Оскільки людина задоволена і не женеться за новими досягненнями, багатством і почестями. Більше того, тільки зі стану глибокої внутрішньої задоволеності людина здатна любити.
Це, однак, не означає, що він позбавлений прагнень і задовольняється малим, утискаючи себе у всьому. У людини, яка реалізувала Сантошу ідей і задумів не менше ,, ніж у інших, але діє вона з серця. На приклад наведу Ілона Маска. Скільки грошей йому не дай – все мало буде, але не тому, що він жадібний, а тому, що його думки йдуть далеко попереду людства і діють на благо. У такому разі це не буде користолюбством. Але якщо у когось є квартира доверху заставлена пачками грошей і вони просто лежать мертвим вантажем – це найвища міра жадібності.
І нарешті поговоримо про п’яту чакру:
Вішудха (букв. “чиста”)
- Розташування: каротидне сплетення; горло.
- Прояви: знання, – план існування.
- Основний біджу звук: ХАМ.
- Таттва (елемент): акаша; звук; Колір таттви: димчасто-фіолетовий.
- Індрія пізнання: слух.
- Індрія дії: мова (вак).
Янтра Вішудха-чакри є срібним півмісяцем у білому колі, оточеним шістнадцятьма пелюстками. П’ята чакра – обитель звуку в тілі. Півмісяць символізує чистоту, оскільки надзвичайно важливим аспектом вішуддха-чакри є очищення. Крім того, Місяць вказує на існування в горлі механізму охолодження: в ньому рідка і тверда їжа, що поглинається, доводиться до прийнятної для організму температури.
Коло з шістнадцятьма пелюстками. 16 пелюсток лотоса мають сіро-ліловий колір, що символізують 16 якостей: павич; бик; коза; олень; зозуля; віслюк; слон; Аоумнг (акустичний корінь початку витвору); Хум (акустичний корінь завершення витвору); здатність втілювати теорії у життя; розвиток мирського знання; благополуччя; благородство, рішучість; відданість найвищої мети; антипатія; безсмертя.
На відміну від інших чакр, вважаю, ,що потрібно пояснити значення пелюсток більш докладно, щоб не створити ще більшу плутанину в майбутньому. Перші сім пелюсток позначені тваринами та символізують моделі поведінки. Ми досі в розмовній промові можемо назвати самозакохану людину – павичем, уперту і грубу – биком, а сильної або неповороткої – слоном (як слон у посудній лавці). Таким чином, перші 7 – говорять про моделі поведінки і чудово було б їх перевершити/урівноважити, щоб стати людиною. “Аоумнг” і “Хум” – це символічні звуки, завдяки яким, згідно з індійською традицією, існує світобудова. Майже всі традиційні абревіатурні мантри починаються з “Аоумнг” і закінчуються “Хум” (Аоумнг мані педме хум). Наступні 6 пелюсток – своєрідний психосоматичний індикатор, що означає, що ці емоції зароджуються та накопичуються тут. Що ж до останнього “безсмертя”, то само собою воно не буквальне. Тут мається на увазі пам’ять про висловлене. Які безсмертні поети і письменники, філософи і вчені… Їхні тіла мертві, але ідеї ними проголошені живуть в умах людей, а слова ними сказані рецитуються оглушальною луною і передаються з покоління в покоління.
Вішудха-чакра є вершиною ступи, тобто храму, укладеного в людському тілі, оскільки два наступні органи внутрішньої секреції є безпосередньо частиною головного мозку.
Аналогом Вішудха-чакри в сучасному світі є щитовидна та паращитовидна залози. Гормон щитовидної залози – тироксин, що містить йод, підвищує інтенсивність обміну речовин, стимулюючи клітинне дихання та посилюючи виробництво тепла організмом (термогенез). Паращитовидні залози – є дві пари дрібних залоз, розташованих на задній поверхні щитовидної залози. Вони регулюють рівень кальцію та фосфору в крові, виділяючи паратгормон, який відповідає за нормальний мінеральний обмін у кістках. Утворення гормону околощитовидных залоз залежить від наявності у крові вітаміну D.
Як же взяти її під контроль?
Сатья – Шаучі дозволяють практику виявлятися у світ без спотворень та взяти під контроль енергію Вішудха-чакри.
Сатья (правдивість, істинність, справедливість). Люди брешуть не від бажання збрехати, а від відсутності контролю над собою та своїм мовним апаратом. Таким чином, за допомогою Сатьї ми більш свідомо ставимося до того, що говоримо.
В одному з індійських текстів є розповідь, про те, як учень прийшов до вчителя і поставив йому питання, на чому “вчитель в умі, у собі, відповівши на питання і перемігши всіх уявних опонентів, проголосив …”. Таким чином, вчитель був чесний не тільки з юнаком, але і з самим собою. Навіть якщо він і помилився у своїх судженнях – то не через недбальство, а через обмеженість своїх інтелектуальних здібностей. У будь-якому разі, вчитель був щирим.
Інший індійський тест радить “Якщо ти хочеш щось проголосити – спочатку обговори це з самим собою, після – звернися до знаючих людей за консультацією і тільки після – розкажи всім іншим”.
“При затвердженні в Сатьє – дії та результати стають залежними від нього” ( йога сутра .Патанджалі ). Це означає, що й людина виражається ясно і чесно – з людиною приємно працювати, з’являється довіра. Якщо людина не кидає слова на вітер – оточуючі ставляться до них дуже серйозно.
Це не означає, що треба рубати “правду мати”. Для ілюстрації того, як дотримуватися цього правила в повсякденному житті доречно розповісти невелику притчу:
Одного разу одна людина запитала у Сократа
— Знаєш, що я сказав про тебе твій друг? Він…
— Почекай,— зупинив його Сократ,— просівай спочатку те, що збираєшся сказати, через три сити.
– Три сита?!! Але Сократе, твій друг сказав…
— Перш ніж щось говорити, треба це тричі просіяти. Спочатку через сито правди. Ти певен, що це правда?
— Ні, я чув це…
— Значить, ти не знаєш, чи це правда. Тоді просіємо через друге сито – сито доброти. Ти хочеш сказати про мого друга щось хороше?
– Ні, навпаки, він…
— Значить, — продовжував Сократ, — ти збираєшся сказати про нього щось погане, але навіть не впевнене, що це правда. Спробуємо третє сито – сито користі. Чи потрібно мені почути те, що ти хочеш розповісти?
— Ні… У цьому немає потреби…
– Отже, – підсумував Сократ, – у тому, що ти хочеш сказати, немає ні правди, ні доброти, ні користі. Навіщо тоді казати?
Ніямою для вишудха-чакри є Шауча.
Шауча (охайність) – чистота тіла, мови та розуму.
Чистота тіла- асани , пранаями ; шаткарми, носіння чистого одягу, чистота їжі, підтримання свого житла у чистоті та порядку.
Чистота мови – це дотримання норм мови, хороша дикція та моральність висловлювань, приправлена Сатьєю.
Чистота думок – відсутність негативних розумових процесів. Останнє особливо важливо, оскільки думки перетворюються на слова, слова – на дії, дії – на звички, а звички – кують нашу долю.
Але ж є як мінімум ще дві чакри, що можна сказати про них?
Аджна та Сахасрара чакри – управителі попередніх п’яти.
Останні дві чакри знаходяться безпосередньо у головному мозку, а саме це гіпофіз та епіфіз. Обидва ці органи мало вивчені навіть зараз, проте достовірно відомо, що вони виконують функцію контролю, регулюючи гормональний фон всього організму. Гадаю, саме тому яма/ніяма не поширюється на ці дві чакри. Якщо підсумувати і дуже спростити – верхні дві чакри контролюють роботу всіх попередніх, а також стежать за справністю всього організму в цілому. Відповідно, дефекти роботи нижніх чакр викликатимуть надмірну активність у верхніх чакрах, т.к. останні намагатимуться привести всю систему в рівновагу. Але як тільки робота нижніх центрів буде налагоджена, то велика ймовірність, що верхні центри самостійно врегулюють свою роботу.
Щоб до кінця розкрити тему чакральної системи, далі поговоримо про 6-у чакру:
Аджна (букв. “наказ”, “команда”)
- Розташування: міжбров’я, гіпофіз.
- Таттва (елемент): всі елементи в первісному стані, Колір таттви: прозоре сяйво
- Основний біджу звук: АУМ
Міжбрівна чакра, в якій сходяться три головні нади (сушумна, іда та пінгала), обитель манасу ( сутра 7 ).
Співвідноситься з гіпофізом, у передній частці якого соматотропоцити виробляють соматотропін, що активує мітотичну активність соматичних клітин та біосинтез білка; лактотропоцити виробляють пролактин, що стимулює розвиток та функції молочних залоз та жовтого тіла; гонадотропоцити – фолікулостимулюючий гормон (стимуляція росту фолікулів яєчника, регуляція стероїдогенезу) і лютеїнізуючий гормон (стимуляція овуляції, утворення жовтого тіла, регуляція стероїдогенезу); тиротропоцити – тиреотропний гормон (стимуляція секреції йодовмісних гормонів тироцитами); кортикотропоцити – адренокортикотропний гормон (стимуляція секреції кортикостероїдів у корі надниркових залоз). У середній частині гіпофізу меланотропоцити виробляють меланоцитстимулюючий гормон (регуляція обміну меланіну); Ліпотропоцити – Ліпотропін (регуляція жирового обміну). У задній частині гіпофізу пітуїцити активують вазопресин та окситоцин у накопичувальних тільцях.
Тепер, що стосується 7-ої чакри:
Сахасрара (“тисяча пелюсток”)
- Розташування: Макушка черепа, епіфіз.
- Основний Біджа-звук: Вісарга (особливий придихальний звук у граматиці санскриту)
- Таттв немає
Форма Янтри: Коло, подібне до повного місяця. У одних текстах ця янтра називається пурна-чандрою (повним місяцем), а інших — ниракарой (позбавленої форми). Коло є центром лотоса з тисячею пелюсток, пофарбованих у всі кольори веселки.
Відповідно до шастр (тип пояснювальних індійських текстів), сахасрара “є обителью, що володіє сяйвом читти, що є сутністю буття”. Ця цитата вкотре підтверджує ідею читти, як антахкарани.
Чакра, що пов’язується з епіфізом (традиційна назва місця локалізації – брахмарандхра). Досі функціональна значущість епіфіза в людини недостатньо вивчена. Секреторні клітини епіфіза виділяють у кров гормон мелатонін, синтезований із серотоніну, який бере участь у синхронізації циркадних ритмів і, можливо, впливає на всі гіпоталамо-гіпофізарні гормони, а також імунну систему. Адреногломерулотропін стимулює вироблення альдостерону, біосинтез здійснюється шляхом відновлення серотоніну. Також відповідальний за виділення гормонів зростання; гальмування статевого розвитку та статевої поведінки; гальмування розвитку пухлин; вплив на статевий розвиток та сексуальну поведінку.
Щоб дізнатися більше з дотичних тематик долучайся до нашого закритого Онлайн Йога Клубу CYF Online Yoga Club, деталі тут – https://yogafest.com.ua/uk/carpathian-yoga-fest-club-2/
Інстаграм Михайла Ахекяна – https://www.instagram.com/mikeyogatech/
Сторінка з цікавими відео на Youtube від Михайла – https://www.youtube.com/@YOGATECHUA